25.1.14

Cerpen : Aman ( Part 1 )


Bismillah.
Cuti menjengah.
Jari jemari mula dikerah.
Moga bermanfaat, insha Allah.

***



Senyap. Dia memandang dari luar jendela. 

“ Keling..keling!!” 

Kata-kata panggilan itu masih tengiang-ngiang di telinga. Itu bukan nama dia. Haruskah dia menoleh pandang, menyahut panggilan itu? Ada air mata terbit di hujung matanya. Dia kesat guna hujung lengan baju. Cuaca sekarang yang selalu hujan membawa bayu sejuk. Lalu, dia tidak rimas memakai baju lengan panjang ketika di dalam rumah.

Tok tok tok..

Pintu bilik diketuk. Dia hanya diam tak berkata apa. Dia tahu. Itu tentu.

“ Adik, Angah masuk ni.” Angah. Dia sudah tahu. Angah yang selalu perasankan kelainan tingkahnya berbanding ibu. Angah yang lebih mahu cuba mendekati dia tika dia sedang mencari identitinya tersendiri.

Angah meletak punggung disisinya. Katil yang betul-betul menghadap tingkap itu terasa sejuk sedikit. Mungkin dek tempias hujan yang tidak menentu. Dan kelaziman Adik yang memang suka membiarkan tingkap terbuka meskipun ketika hujan.

“ Kenapa, dik? Siapa kacau?” tanya Angah lembut. Adik masih tidak menjawab. Hatinya remuk redam. Jiwanya sesak. Dia tak tahu bagaimana hendak meluah.

“ Apa nama penuh Adik, Angah?” Adik mula bicara. Bertanya tentang hakikat dirinya. Angah tersengih. Dia sudah dapat meneka.

“ Nama Adik, tanya Angah pula. Nama penuh Adik, apa?” Angah memulang soalan tanpa berjawab.

“ Nurul Kelisa. Binti. Piut.” Satu per satu dia sebut. Perkataan binti sedikit keras kedengarannya.

“ Kenapa dengan binti tu?” Angah mempersoal. 

“ Sebab adik muslim. Nama Adik terang-terang tunjuk Adik binti, bukan anak perempuan. Kenapa diorang panggil Adik Keling?!” Adik meraung. Persoalan yang bermain dibenaknya terluah juga. Angah mengusap belakang Adik lembut. Dia memahami perasaan Adiknya itu. manakan tidak, dia juga kena. Bezanya, dia digelar Jerawat di sekolah.

“ Adik, cuba senyum sikit?” Angah menunduk. Cuba mencari wajah Adik yang tertutup dengan dua lengannya itu.

“ Angah, kenapa Babah bagi nama Adik macam ni?” Adik menangis lagi. Dia begitu kesal bernama Kelisa. Nama ikan! Sedangkan kawan-kawannya di sekolah, mempunyai nama yang lebih indah dan sedap didengar. Laila, Mariyah, Halina, Khairyah. Kenapa dia Kelisa?!

Angah sedikit terasa. Pertanyaan Adik seolah-olah sedang menyalahkan Babah  yang meletakkan namanya seperti itu.

“ Adik, tenang. Adik cakap macam tu, macam Adik marah kat Babah, tahu tak?!” Suara Angah sedikit tinggi. Lalu, menjemput ibu datang.

“ Kenapa bising-bising ni?” Ibu bertanya. Adik dan Angah, kedua-duanya senyap.
Pandangan ibu bersilih ganti pada Angah dan Adik. 

“ Tentang nama lagi?” Ibu meneka. Ya. Sekalipun Angah yang cepat perasan perubahan tingkahlaku Adik, sesungguhnya Ibu lebih hebat membaca hati dan minda yang dirasai Adik.

Adik angguk. Wajahnya keruh. Tiada air mata tapi hidungnya merah seolah diserangi selesema pula.

“ Angah, Adik, berlapang dadalah. Pasti ada sebab tertulis nama Angah dengan Adik macam tu.” Ibu cuba menenangkan Adik. Ibu tahu Adik pasti diejek di sekolah. Angah, ibu tak berapa kisah kerana Angah sudah besar.

“ Kenapa Ibu tak letak nama yang cantik-cantik untuk Angah dengan Adik?” Adik tanya lagi. Ibu tertunduk.

“ Adik, bukan ibu tak mahu. Cuma, kuasa veto ada di tangan babah. Macam inilah, mari, ibu ceritakan satu kisah!”

*** 

In sha Allah esok. Nantikan! :)
Dua part saja deh cerita ini. Jiji tulis dengan tawa gembira tau.

p/s: Cik Neyli pun tergelak-gelak baca. Kihkihkih :P

No comments: