24.12.12

Jamak


Satu

Buat kamu, meskipun nama kamu tiada pada blog Jiji, kamu tetap dalam hati Jiji. Jiji cuba mencintai apa yang kamu cinta. Sedarkah? Warna blog ini kesukaan kamu,kan..

Dua

Jiji hanya mengambil lesen cuti ini. Kerja?
Menjadi penulis pun kerja juga. Lalala..
Sayembara Menulis Anjuran itbm, Asuh, Anis.
Doakan kejayaan menyebelahi Jiji.

Tiga

Sahabat A12,,kucing Jiji pergi menemui Ilahi hari tu. Jiji jadi rindu kalian. Serius,,ingat kita kena marah samasama, main, makan, kasihankan makcik dm samasama..

Empat

Grup fityah Kem Fitrah. Trimas memori bermakna. Terus doakan Jiji tetap dalam dakwah. Kita samasamalah ye?

Lima

Kamu, trimas masih mengingati Jiji walau sudah lama tak bertemu. Ingatan kamu buat Jiji terharu. Semoga menjadi chef terkenal ya?

Ok, tulisan jamak ini berjaya dengan izinNya:-)

17.10.12

Sebab Kita Muslim


Oh yeah.. Jgn bertanya kenapa tarikh ini Jiji mengpost tulisan hati.
Baru lepas baca belog sahabat tadi. Ya. Sebab kita muslim.
Menghadiri liqa Isnin lepas, buat hati rasa dibandingkan.
Saya tahu. Saya tak macam dia.
Saya tahu. Saya tak pandai macam dia.

Tapi, yalah, musuh-musuh itu saja mahu merendahkan hati ini.
sehingga melemahkan diri sendiri.
Benarlah. Dalam masa kita usaha, jangan lupa tawakkal.
Jangan lupa kebergantungan kita pada Dia.

Jiji tanya Kak Pah, akak liqa,
" Macam mana kalau tiba-tiba kita tak dapat capai target kita?"
Jawab beliau,
" Kalau betul iman kita dah mantap, kita akan teruskan perjalanan. Sebab kita tahu kejayaan kita untuk ummah."

Hati senyum. Ok, personifikasi.
Jiji teringat lagu lama UNIC.

Umat Islam harus cemerlang
Hari ini mesti lebih baik dari semalam
Jangan buang masa
Siapa kata kita tidak boleh
Kita ada Allah Maha Kuasa
Kita punya kuasa tenaga
Doa sebagai senjata
Umat Islam sentiasa BOLEH!!!


Kata nenek yang rumah tadi,
" Target sebelas ke dua belas terus. Sebab duduk asrama, kan? Kalau 5, 6 tu untuk orang duduk rumah."

Ehehe,,insya Allah,nek!

Mama, ayah. Semoga dipermudahkan permusafiran.
Jangan risaukan kami disini. Dia ada untuk jaga kami.

12.10.12

Menulis


Jiji pun tak tahu kenapa Blogger tak nak terlangkah bila Jiji dah post. Hmm,,,
Jadi cerita kali ni berkenaan dia.

Seminggu sebelum kelas intensif bermula.. Jiji rasa dah lama sangat tak jumpa dia.
Tak sangka duduk kat kelas intensif tu. Bersama dia. Mula-mula rasa sedih. Bila menjadi seorang daripada lima orang ahli kelas yang tercampak di kelas intensif kedua. Walhal 21 orang yang lain berada di kelas elit. Jiji rasa kecewa awalnya. Sehinggakan apabila berada di kelas wktu prep, Jiji rasa tak layak berada di kelas itu. Kelas yang sudah lima tahun Jiji pegang namanya.


Tapi, bukankah Allah lebih mengetahui segalanya? Dia aturkan sesuatu yang lebih baik dari itu. Mungkin bila Jiji tidak berada di kelas elit, Jiji akan melipatkaligandakan usaha untuk mencapai sebelas eplas itu. Mungkin juga sebenarnya Allah mahu Jiji merapatkan hubungan dengan sahabat kelas-kelas lain. Yang selama ini memerlukan sokongan semua sahabat. :-)


Allah knows better. Dia letakkan dia disebelah saya sebagai penguat hati yang lara. Sebagai pengingat buat diri yang kadang terleka. Terima kasih, sahabat. Maaf atas kekuranganku.


Pembaca post Jiji sekalian, bersahabatlah kamu dengan orang. Namun, jangan sekali-kali ,menuntut orang bersahabat dengan kamu. Ok??
Jangan pernah lupa dua orang yang berkasih sayang keranaNya akan mendapat naungan diakhirat nanti. Sungguh, ukhuwah itu indah.


Buat dia, Jiji baca fb tadi. Barangsiapa yang mengasihi sahabatnya, hendaklah dia mengatakan kepada sahabatnya. Oleh itu, Jiji mahu katakan, JIJI SAYANG KAMU!!


Untuk dia lagi sorang, kalaupun dua hari yang mendatang akan menjarakkan kita. It doesn't means we're not friends anymore. Allah sedang uji ukhuwah kita sebenarnya, kan? Oleh itu, Jiji mahu katakan JIJI SAYANG KAMU JUGA!!




6.10.12

Entah

Langit di luar sana sudah mulai bergenang. Menunggu masa pecah empangannya. Seolah mengerti hati dan perasaan ini. Kalau saja blog ini bisa bicara, pasti dia akan bilang : "tolong Jiji, jangan cerita yg sedih-sedih," Tapi, nak buat macam mana, hati mahu bicara juga yg sedih itu. Baru saja tadi,Jiji usai mengusha markah percubaan SPM 2012 secara online. Kepada sahabat yg Jiji punya nombor icnya, maaf, Jiji sudah melihat keputusan kalian. Tahniah! Keseluruhan markah kalian majoritinya meningkat. :-) Apa motif sebenar post kali ini sebenarnya? Entah, Jiji pun tak pasti. Sebenarnya berat memegang title budak biruni. Huh, akhirnya terluah juga. Keluar saja result, pasti ada bibir yg mengucapkan, "budak biruni mestilah hebat,kan?" Ameen.. supaya senyap mulut tersebut dari terus membandingkan. Bukankah kita semua kat dunia ni sama? Yang membezakan kita, TAQWA. kan? Jiji salah ke? Maaf, teremosi kerana Jiji bukanlah golongan top dlm biruni itu. Saya tertinggal dibelakang. Mungkin kurang usaha. Atau Dia belum mengizinkannya. Hati, belajarlah mensyukuri nikmat yg sedikit. Daripada tak menerima apa-apa.. Kalau mahu belajar bersyukur, pandanglah mereka yg berada di bawah kita. Kalau dibanding dgn golongan atas kita, sampai ke sudah rasa syukur tak datang, rasa dengki bertandang. Tiba-tiba langit kat luar sudah menangis. Ditambah sedu sedan yg menjentik hati ini. Rasanya tercapai niat utk meluah. Sudahlah. Masa yg berbaki perlu dimanfaatkan. Hati, segeralah pulih. Janganlah diri ini menjadi fitnah pd agama dan dakwah kerana status pendidikan ini. Mohon doa restu dari kalian. "Takapalah tak cemerlang 11A. Yang pentingkan akhirat."-mama -->tapi, sape tanak buat mereka senyum lihat result kite??

19.8.12

X Ketua Kelas Saya

Sedar tak dah hari raya.. Jiji bizilah,maaf tak sempat nak update belog kesayangan. Ini Jiji mahu kisahkan kisah menarik masa Ramadan. Dua hari sebelum tamat Ramadan di sekolah..kami kelas 4Biruni 2011 merancang untuk berbuka bersama. kununnya mahu menghabiskan baki duit kelas tahun lepas. Malangnya,kebanyakan ahli kelas kami terlibat dengan jamuan berbuka puasa di Shah Alam. Yang Jiji mahu highlightkan mengenai ketua kelas yang sangatlah berkaliber. Apa yang dia lakukan biarlah, kami saja yang tak terlibat dgn jamuan tu yg simpan. Tapi yg tak boleh belah tu..surat chenta yg dia kirim buat kami. Ini balasan surat kamu. Ketua kelas, Jiji tak pernah kisah kalau kamu mahu turut serta dgn jamuan tu. Tapi tak patutlah kamu membiarkan Jiji menunggu-nunggu kamu. Ketua kelas,sesungguhnya masa tidak dapt dibeli dgn duit. Walaupun beriburibu yg kamu beri..masa tetap terbazir begitu saja. Tamatlah melalutlalut Jiji. Act,Jiji terasa sikitlah dgn ketua. Tapi Fifi dah arahkan Jiji maafkan kamu. Jadi Jiji maafkanlah. Lagipun di bulan mulia ni..ampun maaf dipintalah ya. Lastly, hepi becoming beday ketua kelas. Semoga kepandaian ketua tu pas sikit kat Jiji. Ahakz..orait. ps:post ini ditulis ketika beraya di sg lang banting

30.6.12

Kalah

Kalah bukan bererti gagal. Kalah maksudnya belum berjaya. Kalah itu titik permulaan kejayaan. sakit. Bila hampakan orang yang berharap. Perit. Bila terpaksa mengahadapi orang yang kita hampakan. Maaf. Jiji tak berniat buat kalian jadi kalah. Mungkin belum masa untuk menang. Percubaan pelajar ting 5 semakin hampir. Jiji mohon doa kalian agar angka sebelas jadi milik Jiji. Percubaan sbg muslimah juga datangnya seiring. Jiji mohon doa kalian agar tabah menghadapinya. Semoga dalam redaNya.

3.6.12

Sabarlah

Blogger jahat. Penat Jiji tulis panjang-panjang. Rupanya dia tak dapat save. Dan Jiji kena ulang tulis. ah~ Tengok jelah gambar~ REHLAH CINTA SAMBEST
REHLAH BERSAMA FAMILY
peringatan untuk diri
Tamat

7.4.12

Puas

6 April 2012
Sekali lagi bermalam di rumah sahabat.
Mama sebenarnya susah nak lepaskan Jiji duduk kat rumah orang.
Sekali,tahun ni dah dua kali. Kakaka~

Kali ni Jiji bermalam di rumah Ain Syafa bersama Hanis dan KJ.
Sempena? Supaya senang bergerak ke SMK Lembah Subang sempena MTQSS Peringkat Negeri.
Zahra pergi dengan kenderaan sendiri. Nadwah tidak hadir sebab dia bakal menyertai silat peringkat negeri minggu depan.



Jiji bukanlah peserta MTQ. Jiji cuma peserta jemputan aka pemenang Sayembara Jejak Penulis Muda.

Ya. Jiji sangat gembira dengan pencapaian ini. Kerana langkah pertama ini sangat-sangat membuka hati untuk terus bergiat aktif dalam bidang penulisan. Sungguh. Tak tipu.



Alhamdulillah, rezeki dariNya. Tapi kan, Jiji masih tak tahu karya yang mana menang tu. AAK ke AKA? Entah. Lalala~
Oraito. Semoga sukses koku, sukses akademik juga!

disaatakumahumelupakanakudiujisekalilagi

6.2.12

Terima kasih diucapkan kepada Guru-guru Jiji yang sangat banyak membantu dalam perjalanan kami menduduki peperiksaan SMA.
Tak lupa kepada mama dan ayah yang selalu bagi dorongan waktu Jiji down dan tak yakin.
Juga kepada sahabat2 yg setia memmbantu dan menemani dalam masa kita sama2 berjuang~

Yang paling penting, SYUKRAN ILALLAH~ atas nikmat yang tidak terduga ini. Penantian kami dari pagi Khamis 26 Januari 2012 terlerai pada Jumaat 27 Januari. Sungguh, penantian memang satu penyeksaan.

Terima kasih atas segala ucapan tahniah dari pelbagai pihak. Terima kasih sangat.
Semoga kita semua akan terus cemerlang dalam SPM 2012. Sama-sama, tentu bahagia.

Sangat terkilan, tak dapat bertemu dengan Husna Najihah waktu dia melawat kami di sekolah. Dalam kesibukan dia di bumi waqafan~
Terima kasih melawat. Lepas ni, datanglah lagi, kami belum sempat bertemu hari itu.
EasyMath~
Tak lupa, terima kasih kerana meninggalkan ilmu yang bermanfaat utk kami, Aspuri Bestari.

Salam semoga dalam redhaNya.
Semoga diri akan tetap mahu dalam tarbiahNya.
Kuatkanlah hati ini, Ya Allah~

1.1.12

Cuti Sekolah

Ya! Ini dia permulaan tahun baru.
Lama menanti masa untuk menulis di blog kesayangan, cuma baru kini masanya.
2012. Bakal menjadi sejarah penting dalam hidup Jiji. Tahun terakhir memakai seragam sekolah.
Semoga Jiji dan sahabat-sahabat sekalian akan terus mencuba untuk memajukan diri lantas terus cemerlang dalam kehidupan yang kian mencabar ini~

Oh ya, cerita cuti sekolah. Jiji menjadi suri rumah tangga sepenuh masa~
Awalmya sedih dan kecewa. Sebab tak dapat melibatkan diri dalam tuisyen cuti sekolah. Lebih-lebih lagi untuk subjek-subjek gemilang~ Waktu tu, Jiji sibuk membandingkan diri dengan orang lain. Orang lain pergi tuisyen. orang lain dah belajar subjek f5. Orang lain da revise subjek f4. Jiji je yang kena duduk rumah. Bangunpagi-masaksarapan-kemasrumah-sapusampah-masak-jagaadik.

"Ni pun latihan untuk kau jugak bila dah besar nanti. Takdelah terkial-kial baru nak belajar masak"


Jiji pegang kata-kata mama. Belajar nak jadi suri rumah mithali~ Haha,
Tapi, Jiji takdelah sepanjang masa berada dirumah. Awal cuti, parents bawak gi CH.



Tak cukup bersukaria di sana. Parents mengajak ke PD.



Aktiviti kat rumah pun takdelah sama-berulang tiap-tiap hari. Kadang-kadang, mama ajar buat kuih ni, kuih tu. Yang terbest, belajar bikin roti ma~



Ada jugak keluar pergi jumpa sahabat-sahabat, Madi, Kekna, Nadz, Farah, di PPAS.



Juga, manambah pengalaman menghantar saudara kahwin. masya allah..



Tak lupa, pengalaman menjaga nenek yang sakit di hospital. Berbunga hati tengok keliling ada doktor. Sangat segak dan bergaya doktor memakai jubah putih. Rasa macam nak pakai jugak. Tapi, Jiji takut darah!

video

Ada lagi! Maaflah, panjang sikit. Cuti ini juga, Jiji ada cuba membela ikan. Jiji dan adik tangkap sama-sama kat parit depan rumah~



Mungkin tak nampak sebab belum tukar air dan ikan-ikan tu masih kecik. Tapi sayang, ajal ikan-ikan tu tak lama. Jijilah yang tak reti tukar air. Rasa bersalah sangat kat ikan-ikan kcik tu~ Huhu,,

Dan begitulah. Tapi Jiji tak lupa wat homework taw. Dalam proses..hehe,,
Tak sedar, masa tu kejap je berlalu kan? Tadi baca blog Husna, rasa betul-betul mengubat resah, gelisah, duka, pilu untuk meneruskan kehidupan sebagai pelajar di sekolah.
Semoga Jiji akan terus mendapat dos dan sokongan dari sahabat-sahabat sekalian.
Jiji juga takkan lupa mendoakan semua sahabat Jiji!

p/s: result adik-adik f3 buat jiji resah utk menerima result sma.wish us luck!!