15.10.09

Pesan ayah buatku

Dalam perjalanan menuju ke klinik lepas pulang dari asrama,jiji diam je. Kenapa? Sebab tak tahu nak cakap ape... Tiba-tiba jiji terpandang tanah kosong yang dahulunya merupakan ladang kelapa sawit..Lantas, jiji cakap kat ayah....

Jiji- ayah, dulu tu kelape sawit kan...eee...da lapang.nak buat rumahla tuh..

Ayah- da smpai turn die kene tebang...

Jiji- ayah, tanah sekarang mesti mahal kan??

Ayah-memanglah...nanti mase ko da besar nanti ayah tak taulah tanah harganya berape..

Jiji-ayah belilah siap-siap tuk kitorang..

Ayah- haa...tu ayah tak boleh janji. ayah nak dapat rumah besar macam skrg ni pun usaha sendiri. korg pun kene usahalah.. ayah cume dapat bg korg satu je.ILMU. tu jelah yang ayah mampu bg.korang nak sekolah kat mne, nak blaja kat mne..ayah hantar ikut kemampuan ayah. tu jelah yang ayah mampu. soal harta, korang kne usaha sendiri. kalau nak hidup senang, belajar betul-betul...

Jiji terdiam. besar harapan ayah kat jiji selame ni. tapi, jiji wat dunno jer.. jadi, sekarang jiji kene tentukan hidup jiji. nak hidup senang ke susah? mestilah nak hidup senang. tapi, usaha ke arah hidup senang tu wajar tak? adil tak orang yang goyang kaki jer ley dapat hidup mewah?? tak kan...jadi, jiji kene study leklok.. tuk jiji sendiri bile besa nanti. ayah penah kate,"ayah cume tumpang jer kalau korang berjaye..."

Terime kasih, ayah.. jiji akan usaha betul-betul ayah!! ayah doakan jiji yer!!



tabahnya dikau~


ketika berjauhan
masih ku rasa
hangat kasihmu ayah
betapa ku rindukan redup wajahmu
hadir menemaniku

terbayang ketenangan
yang selalu kau pamerkan
bagaikan tiada keresahan

walau hatimu sering terluka
tika diriku terlanjur kata
tak pernah sekali kau tinggalkan
diriku sendirian

ketika ku dalam kedukaan
kau mendakap penuh pengertian
disaat diriku kehampaan
kau setia mengajarku
erti kekuatan

terpancar kebanggaan dalam senyummu
melihatku berjaya
tikaku kegagalan
tak kau biarkan
aku terus kecewa

dengan kata azimat engkau nyalakan semangat
restu dan doa kau iringkan

1 comment:

h.u.s.n.a.n.a.j.i.h.a.h. said...

betol3.. rupe-rupenye besar harapan mak ayah pd kite, tp kite je x sedar..lemahnya la kita ni en..